SENSORISEN INTEGRAATION TERAPIA (SI)

Sensorisen integraation terapia
Sensorisen integraation terapia (SI) on terapiamenetelmä, jota Suomessa voivat käyttää kyseiseen menetelmään erikoistumiskoulutuksen käyneet toimintaterapeutit.
Sensorisen integraation häiriössä kehosta ja ympäristöstä tulevan aistitiedon muokkaaminen ja yhdistäminen on heikkoa ja jäsentymätöntä. Aisti-informaatio voi olla liian voimakasta, heikkoa, vääristynyttä sekä kuormittavaa, jonka vuoksi lapsella on vaikeuksia pysyä tarkkaavaisena, keskittyä, oppia, suunnitella toimintaa ja tehdä asioita tilanteeseen nähden oikealla tavalla.
Terapiassa kuntoutetaan lapsen aistitiedon käsittelyn vaikeuksia terapeuttisen, tarkoituksenmukaisen ja vuorovaikutteisen leikin/toiminnan kautta, jossa lapsi on aktiviinen osallistuja.
SI-terapia toteutetaan sitä varten suunnitellussa terapiatilassa, jossa on runsaasti erilaisia aistikokemuksia tarjoavia toimintoja ja terapiavälineitä (mm. keinuja, liukumäkiä, tunneleita, kiipeilytelineitä). Tässä ympäristöässä lapsi saa mahdollisuuksia käsitellä kehoaistitietoa, kuten liike- ja tasapainoaistitietoa, tuntoaistitietoa ja nivel- ja lihasaistitietoa muun aistitiedon kuten näkö- ja kuuloaistitiedon kanssa. Lasta tuetaan jäsentämään omaa toimintaansa, ja häntä rohkaistaan toimintojen ideointiin ja suunnitteluun. Lapsen juuri sopivan vireystason saavuttamista ja ylläpitämistä tuetaan ympäristöä ja toimintaa muokkaamalla, jotta lapsen olisi helpompi keskittyä ja sitoutua toimintoihin sekä iloita onnistumisestaan.
Terapiaprosessiin kuuluu auttaa lapsen vanhempia ja päivähoitoa/koulua ymmärtämään lapsen vaikeuksia ja etsimään keinoja, joilla tukea lapsen osallistumista arjen toimintoihin kuten leikkiin, liikkumiseen, omatoimisuuteen, ryhmässä toimimiseen ja oppimiseen.